2022 Fietstocht van Amsterdam naar Parijs

Voordat we vertrekken hebben we eerst een aantal maal op de tandem gezeten om te wennen, beetje trainen. Zo rijden we een rondje ringvaart om te beginnen, dat valt ons zwaar. We hadden edoch al een drukke dag gehad en er stond veel wind die zaterdag. Toch twijfelen we of het plan om naar Parijs te gaan wel haalbaar is. Een paar dagen later gaan we dan eens richting Zandvoort en dat gaat al een stuk beter. En zo zullen we in de 10 dagen erna om de paar dagen een rondje van 40+ kilometer rijden.

Dag 1 We verlaten de vesting op weg naar een vesting

We zijn vertrokken op onze tocht. De eerste etappe van Amsterdam naar Willemstad bracht eigenlijk geen verrassingen. We waren even de weg kwijt rond Alphen a/d Rijn, en dat van doen met een dubbel fietspad aan beide kanten van de weg en een heel vuil fietsknooppuntbordje.

Na goed drie uur bereiken we de buitenwijken van Rotterdam en gaan op zoek naar een AH voor broodjes en beleg voor de lunch. Het ontbreken van een knooppuntbordjes op een volgend stuk zorgt ervoor dat we weer even de weg moeten zoeken met behulp van Google maps ipv de vooraf uitgeschreven route.

Maar ook nu vinden we zonder al teveel problemen de weg weer terug en maken ons na een colaatje op voor het laatste stuk naar Willemstad. Jammer dat het veer van Numansdorp naar Willemstad door gebrek aan personeel niet vaart en we dus een omweg moeten maken, we plakken er dus nog even 10+ km aan waardoor de dag na ruim 110+ km wordt afgesloten als we inchecken bij onze overnachtingsplek.

Een prima Hotel, Mauritz, alwaar we ook zalig gegeten hebben in de tuin achter het hotel. Kitty een maaltijd met tonijn en Tom Kai risotto. De spareribs waren ook erg smaakvol. Bonus was dat de tandem binnen kan staan in het (vandaag) gesloten bistro gedeelte a/d overkant v/d straat. 10/10 Na het eten nog even door de vestingstad Willemstad gewandeld en een kopje thee en koffie gedronken.

Foto's

De wallen van vestingstad Willemstad met ook nog twee Duitse bunkers. In Willemstad vindt je het Mauritshuis en Koepelkerk, de eerste protestantse kerk in Nederland.

Dag 2 Naar Vilvoorde

In Roosendaal

Keurig op tijd vertrokken na een zeer smaakvol ontbijt. De zadels zijn nog steeds hard en oncomfortabel, maar als we een uurtje rijden en dan de benen even strekken lukt het wel. Zo is de eerste stop in Roosendaal. We zijn vlak bij de grens, die we iets later bij Essen oversteken. Vlak voor Antwerpen rond de klok van twaalf een lunch in het park met broodjes van de bakker en salades van slagerij aan de overkant van de straat.

Fietsen door Antwerpen ging veel makkelijker als verwacht, er zijn vele fietspaden bij gekomen. Natuurlijk even de weg kwijt, maar dat weten we eigenlijk steeds op het moment dat we verkeerd rijden. Zo kwamen we wel twee blokken verder bij een fijne kroeg alwaar we onze coca cola verslaving gevoerd hebben. Want het is toch wel erg lekker zo'n koude cola.

Na Antwerpen via Boom langs het kanaal richting Vilvoorde gereden alwaar we om vijf uur voor het hotel stonden. Lekker gedoucht en toen de stad in voor een hapje eten. Op google vonden we een goed beoordeelde tapas restaurant, El Pica Pika (4.8/5). En we stellen dat de beoordeling niet overdreven is.

Dag 3 Wederom over de grens

Na een uitgebreid ontbijt in het Campanile Hotel Vilvoorde zaten we om negen uur weer in het zadel voor wat ik verwachtte een zware dag zou worden. Het routeschema gaf namelijk aan dat dag 3 nogal wat heuvels op het menu zou hebben. Beetje wonderlijk als je bedenkt dat we de eerste 60-70km langs kanalen zouden fietsen. De bootliften maken dan veel duidelijk, de kanalen liggen op verschillende hoogtes.

Lunch voor de deur bij Carrefour waar toevallig nog een paar Tour fietsers stonden, kwamen uit Abcoude en waren op weg naar huis.

De uitgeschreven route was na de lunch meer een last dan hulp dus overgestapt op google maps voor het laatste stuk vanaf La Louvière. Of dat nou de beste oplossing was laten we maar even in het midden, de kasseienstroken waren talrijk en meerdere maal ook heuvelop.

Zwaar dagje dus en zo werd dan ook besloten er na het oversteken van de grens naar Frankrijk we het wel mooi vonden. En zo werd Maubeuge ipv het 10km verderop gelegen Hautmont het eindstation van dag 3.

Dag 4 Warm Warmer Warmst

In onze totaal geblindeerde en dus donkere kamer zalig geslapen, moe als we waren waarschijnlijk. Het ontbijt was net als de dag ervoor prima, dat hebben ze bij de Campanile Hotels goed voor elkaar.

Om 10 uur, uurtje later als voorgaande dagen zaten we op de fiets. Het was gelijk warm en dat werd gedurende de dag niet minder.

Met toch nog flink wat heuvels en omhoog trappen tot ruim na de lunch in het vrolijk schijnende zonnetje werd het dus net als gisteren een zware dag. Het asfalt was op sommige plekken duidelijk zachter dan het hoort te zijn en ook me smartphone welke de op google maps gevonden route voorlas gaf aan dat oververhitting dreigde en dat functies werden afgesloten.

Een zalige verrassing was dan ook het beeld van wat spelende kinderen in de L'Oise toen we de brug over dit riviertje overstaken. Meteen gestopt om ook even wat verkoeling te zoeken. En dat lukte, onze voeten waren een uur later nog lekker van temperatuur om het zo maar te zeggen.

Ondertussen hadden we ook besloten waar we gingen stoppen voor de dag en een wat nu blijkt erg leuke plek gevonden. Le Robinson heeft twee kamers, ligt aan de route en heeft een groot stuk grond achter het pand. Met klassieke speeltuin, kegelbaan, vijver waar je kan varen met waterfietsen en vast nog wel wat. Het leuke is dat de dagjesmensen om 7 uur weg zijn de de eigenaren pizza voor regelen die je dan ergens gezeten aan een van de vele tafels in die grote tuin kan nuttigen. Erg leuk, en donderdag is pizzadag dus helemaal goed.

Dag 5 Hitte

Fijn Frans ontbijt van Rita in de bar van het verblijf en toen weer op pad langs het kanaal. In de ochtend schieten we nog wel lekker op, in de middag is het eigenlijk te warm voor grote inspanningen. Dus houden het tempo er zo goed mogelijk in de eerste uurtjes van de dag.

We lunchen in een dorpskroeg die vlak na onze aankomst helemaal vol stroomt met locals, we waren net op tijd. Vele plekken waren al gereserveerd, en terecht want de simpele recepten waren verdomd lekker.

Na de lunch op weg naar Compiègne, ook vandaag korten we de geplande route iets in vanwege de warmte. We moeten af en toe even de schaduw opzoeken en pauze nemen.

En natuurlijk wat bezienswaardigheden bekijken, zoals de Abdij van Ourscamp. Morgen de grote finale, de laatste etappe naar Parijs. En dan eens bedenken via welke route we de terugtocht gaan doen.

Dag 6 & 7 Parijs

Het laatste stuk naar Parijs levert geen echte moeilijkheden meer op. Gaaf om op een gegeven ogenblik Parijs in de verte te zien liggen, toch mooi wel even gedaan! Natuurlijk stuurt de Google routeplanner ons een paar keer niet bestaande, afgesloten of onbegaanbare wegen in of op en gaat het laatste stukje door een park waar het nogal onduidelijk was wat nou het voetpad en wat het fietspad was, maar in de vroege namiddag staan we voor ons hotel in Bobigny.

Een van die fijne dingen als je fietst is dat je soms van die onverwachte dingen tegenkomt. Zo ook deze Nederlandse Erebegraafplaats te Orry-la-ville.

Bobigny waar we verblijven in een B&B Hotel is niet het beste stukje Parijs, maar je kan er wel prima eten. Zo hebben we de eerste avond een zalige Nepali Thakali Thali gegeten.

Op de zevende dag, de rustdag waren we van plan een beetje rond te fietsen in Parijs. Nu ging dat in eerste instantie met wat tegenslag gepaard.

De achterband stond plat. Die hadden we gisteren al een keertje extra opgepompt. Maar nu bij grondige inspectie was het duidelijk dat die toch wel versleten was. Met een reserve binnenband naar een op zondag open zijnde fietsenzaak gereden en daar nieuwe buiten- en binnenband gekocht. Op stoep aldaar de nieuwe banden op het wiel gelegd en toen aan onze toeristische tour door Parijs begonnen.

Op weg naar de Eiffeltoren kruizen we de Champs-Élysées en besluiten we even rechts te gaan naar de Arc de Triomphe voor een fotoshoot. Omdat het toch alweer etenstijd was eerst maar even gaan lunchen voordat we ons bij de Eiffeltoren gaan vereeuwigen. En dan toch nog de Eiffeltoren, keurig in de stijgers. Want wanneer kun je nu beter onderhoud plegen als in het toeristische hoogseizoen. Want dat is het wel, de stad is zalig rustig maar bij de trekpleisters is het goed vol.

En dan is het tijd om de rit door de stad af te sluiten met een drankje, maar deze Chopaderos pleisterplaats was gesloten, dus dan maar een foto. Morgen aanvaarden we de terugtocht, we gaan in eerste instantie richting Lille (Rijsel), we hebben nog ruim de tijd, maar of we steeds het hoge tempo van de eerste week kunnen vasthouden weten we niet dus we zien wel hoe lang we er over doen.

Dag 8 Richting Huis

Verleden week maandag vertrokken uit Amsterdam en vandaag een week later gaan we weer richting Amsterdam vanuit Parijs.

We zijn lekker opgeschoten vandaag, waarschijnlijk mede door het iets koelere weer, de nieuwe achterband en de rustdag. Zo fietsen we ondanks wederom een stuk typisch Frans off road fietspad en heuvel op heuvel af ruim 100km en komen net na 16.00 uur aan in Roye.

Het Ibis hotel is de minste in de rij van budget hotels tot nu toe. Het all you can eat Asian buffet & wok om de hoek van het hotel is dan wel weer prima en we halen dan ook meerdere bordjes vol met smaakvolle hapjes. De €19.90 p/p ex drankjes was dan ook eigenlijk een koopje.

Morgen gaan we richting Lens.

Dag 9 De Hel van het Noorden

Vandaag van Roye naar Lens grotendeels over de voormalige slagvelden van WW1. We steken de Somme, alwaar aan beide zijde van de vallei zwaar gevochten is, en komen vele ere begraafplaatsen tegen. We stoppen even bij die van Maucourt. En natuurlijk heeft elk dorpje wat we passeren een leuk kerkje.

Het laatste stukje naar Lens gaat het mis, we verdwalen door toedoen van Google maps en doen over een stukje van een uur bijna drie uur. Maar dan zijn we in Lens en vinden een leuk B&B achtig verblijf. We eten om de hoek bij een traditioneel streekrestaurant.

Dag 10 Weer een grens over

Een korte maar leuke etappe vandaag, we fietsen een kleine 70km van Lens naar Kortrijk met een stop in Roubaix om de Velodrome te bekijken. Onderweg naar Roubaix nog een 13e eeuws kerkje bekeken waarbij duidelijk de sporen van WW1 nog te zien waren. Alleen het onderstuk was nog origineel, rest opnieuw opgebouwd.

Voor de lunch even de bakkerij ingelopen voor wat lekkers want hoe kunnen we Frankrijk verlaten zonder een eclair gegeten te hebben?

Na Roubaix passeren we vrij snel de grens en rijden we Moeskroen binnen. Het zou natuurlijk raar zijn als we daarna gewoon naar Kortrijk zouden kunnen rijden. Natuurlijk houdt de weg ergens gewoon weer op ivm werkzaamheden nadat we al de fiets een trap hebben af en op gesjouwd om door een tunnel onder het spoor door te komen. Maar ook dat kan ons niet stoppen.

Rond twee uur zijn we in Kortrijk en vinden we al snel een leuk hotelletje. Omdat we redelijk op tijd al in Kortrijk waren was er tijd voor een stadswandeling. Leuke stad met mooie belfort en andere bezienswaardigheden. s'Avonds gegeten bij een Mexicaans restaurantje. Snel en goedkoop.

Dag 11 België

Van Kortrijk naar St.Niklaas met een lunchstop in Gent. De lunchstop verdeelde de route in twee stukken, voor Gent langs het water over een vrijliggend fietspad, na de lunch over een fietsstrook langs de N70. Dat het fietspad ook voor andere zaken gebruikt kan worden werd weer eens duidelijk toen we tegen een dagmarkt opbotsten.

We arriveren op tijd in St. Niklaas en hebben tijd voor een kleine stadswandeling. We zitten in een Ibis hotel vlak bij de Grote Markt dus ver hoeven we niet te lopen om in het centrum te zijn. Vlak bij de Grote Markt zit een leuk stadpark met Kasteel. Na het eten, Indiaas, nog even gekeken bij straatconcert als onderdeel van het vredefeest.

Dag 12 Wederom Willemstad

We zijn terug in Willemstad. De eerste dag van onze tocht was Willemstad het eindpunt van de dag en verbleven we in Hotel Mauritz. Dat was mede door het lekkere eten wat aldaar in het restaurant geserveerd werd goed bevallen, dus toen we gisteren aan het denken waren hoe we het laatste stuk terug naar Amsterdam zouden gaan doen en Willemstad ter sprake kwam was de beslissing snel genomen.

De rit van vandaag was 86km met natuurlijk een paar extra kilometers ivm werkzaamheden aan de weg. Vanuit St.Niklaas naar Antwerpen ging voorspoedig en konden we door de St.Anna tunnel naar het centrum van Antwerpen. Ook wel weer een ervaring met de fiets de roltrappen af en op. Als we tunnel uitkomen en het tijd is voor het klassieke bakje koffie voor Kitty kunnen we eigenlijk nergens anders heen dan naar Bar Absjaar.

Vlak voordat we Nederland weer in rijden hebben we de eerste regen van de dag. Een pauze op de grens in Essen dus zodat we meteen even kunnen lunchen, broodje oude kaas en omdat het kan een broodje frikandel.

Regenponcho aan en zo rijden we het tweede deel van de dag via Roosendaal naar Willemstad.  Lekkere spareribs gegeten in het hotel/restaurant Mauritz en ijsje toe tijdens de wandeling door Willemstad.

De komende dagen gaan we via Den Bosch naar het oosten van het land. Arnhem, Zwolle en Amersfoort staan mogelijk nog op het programma, wat kortere ritten zodat we eventueel nog een museum onderweg of bij aankomst kunnen bezoeken.

Dag 13 Vuelta

We komen er achter dat de Vuelta ons tegemoet rijd. Als we om 13.30 in Heusden zijn kunnen we de renners zien langskomen tegen de klok van twee

vuelta in heusden

Het lukt ons om op tijd langs het parcours te staan en de Vuelta voorbij te zien flitsen. We staan een kilometer buiten Heusden vlak na een rotonde voordat ze de N267 opdraaien in noordelijke richting. Voor het filmpje met het peloton zie Facebook.

En daarna het echte rondje in Heusden. Natuurlijk een foto bij het plaatsnaambord en even wat drinken (thee) in het toch wel erg leuke stadje. Dat het stadswapen een wiel als hoofd attribuut heeft zal trouwens geen verbazing oproepen.

Vanuit Heusden is het nog een uurtje rijden naar Den Bosch alwaar we inchecken in The Stamp, beetje chique en prijzig voor ons doen, maar wel erg leuk. We hebben het wel verdiend na deze tocht waarbij we nu ruim 1000 km hebben gefietst.

Na het eten zitten we nog even op het dakterras van het hotel. Morgen een rustdag met museumbezoek in Den Bosch.

Dag 14 Dat gaat naar het museum toe

Onze rustdag in Den Bosch begon met een uitgebreid ontbijt om negen uur. Even een dagje blijven liggen is wel zo lekker na alle dagen al om die tijd op de fiets te hebben gezeten.

Daarna gaan we op pad naar het Design Museum voor een expositie over sneakers. De tweede zaal nam nogal wat tijd dus voordat we er erg in hadden waren we 2 uur binnen. Uiteindelijk spenderen we ruim 3 uur op de tentoonstelling.

Na een late kleine lunch nog even de Sint Janskathedraal ingewandeld. In de kerk waren een aantal miniaturen van de kerk te zien, oa. van LEGO, triplex en zilver. Morgen gaan we richting Nijmegen.

Dag 15 Nijmegen

Voor ons doen een korte rit, 50 km en we zijn er al. Nu wilde we het Velorama bezoeken, maar door botte baliemedewerker en het niet kunnen gebruiken van museumjaarkaart ondanks toevoeging nationaal museum aan Velorama zijn we dus maar ergens anders gaan kijken. En zo belanden we in De Bastei. We eten nog een lekker gebakje in het restaurant van De Bastei en slenteren nog wat door de stad Nijmegen.

Na het eten, tapas, is het tijd om ons terug te trekken op de B&B boot Opoe Sientje. Beetje hippie, maar wel erg leuk. Door de lage waterstand ligt de terrasboot en B&B boot in de bagger in plaats van het water.

Dag 16 Lange Jan

We zijn op weg naar huis, met als laatste stop Amersfoort. Een soort vaste laste stop op onze fietstochten door de jaren heen. We boeken dan ook weer bij het hotel naast de Lange Jan toren in het centrum.

De rit van Nijmegen naar Amersfoort zit er ondanks dat we in de derde week zitten en best wel moe zijn eigenlijk zo op. We zijn dan ook ruim op tijd voor nog een museumbezoek. We kiezen voor het Mondriaanhuis. Na het museum nog een stadswandeling gemaakt en delen van deze mooie oude stad bekeken.

dag 17 een mooie korte rit terug naar Amsterdam

We zijn weer thuis. De afgelopen 2 1/2 week zalig gefietst en ons doel gehaald. Naar Parijs op de fiets en terug. In zes dagen heen, dagje in Parijs gefietst om het ritme te houden en toen de terugweg aanvaard. Via Roubaix, gaaf, en een kleine omweg door Nederland zijn we weer in Amsterdam NW beland. Ruim 1250+ km, best trots op ons beide