Basman Tuschinski

Saturdaynight at the movies. Als Star Wars liefhebber was de keus voor een project naam voor de hand liggend, toen de nieuwe Basman chopper vorm kreeg in me hoofd. De Basman krijgt een bobberchopper stylo met vette bandjes en zo was de werktitel een feit, de Basman Bobber Feth-Tuschinski was geboren.

 

Een Basman 100 classic* gestript en begonnen aan het idee waar we met het op de markt brengen van de eerste Basman serie, sept 2006 al rekening hadden gehouden. De achtervork is breed genoeg voor een 80 of 100 velg en met het offset achtertandwiel is er ruimte voor de ketting om langs de band en velg te komen. De velgen hadden we al ff, maar nu was het dan ook gelukt de juiste banden te vinden.

Een Basman uit de eerste serie/productie

In het vroege voorjaar van 2007 wordt het testmodel gebouwd en gedurende een paar maanden aan diverse tests onderworpen. Er worden kilometers gemaakt en af en toe ga ik ff off road en cruise zo een half uur over het zandstrand tijdens de Wasaga cruise 2007 (Canada). De extra brede 24 x 4 1/4 monster banden bewijzen hier hun keuze.

 

Een bike die zalig gaat over verharde weg, het is moeilijk af en toe een andere fiets te pakken, dit cruised zo goed. Ook over lastig terrein...een hummer cruiser.

Nu nog de link met de film en het uiterlijk van de bike zoals we deze hopen te presenteren op de FBI 2007 en mee te dingen in de TT class. Op zondagochtend cruisend door de binnenstad staan we stil bij Tuschinski en begint het verhaal te komen. Dit Art deco/Jugendstijl gebouw heeft een schat aan plafondaires met de mooiste "old school" vlammen, likkende tongen die je maar kan indenken, ik wordt lyrisch.

Deze stroming in de kunst was gelijk met de opkomst van de fiets, welke waarschijnlijk de mooiste posters ooit hebben opgeleverd. Hoe "old school" wil je gaan? Als we het frame nu in die kleuren doen, en als we nu eens een film in de velg maken, waren de eerste films ook niet een ronde bak waar je in keek, snelle beeldjes achter elkaar.

 

Snel de boys van Custom Painting Amsterdam gebeld en het plan voorgelegd. Kort dag als het is, is nu de vraag zou het nog lukken voor de FBI? ....."tuurlijk.....


De velgen gedaan door E1, Custom Painting Amsterdam worden gelukkig op tijd afgeleverd samen met het frame. Matt zet zich aan het zoveelste setje wielen. We kunnen beginnen aan een betrekkelijk simpele opbouw, geen fancy parts. Wel zitten er natuurlijk een paar nieuwe parts op, wat te denken van de extra brede voorvork. Het frame was al zover klaar dat een 80 of 100 mm velg en 4" band geen probleem gaf, nu kan de Basman dus ook een 4" voor aan. De vork en naaf zijn 346 projects. We bouwen de bike dus af als productie 346 Basman chopper model, verwacht voorjaar 2008. Maar nu al te zien op de FBI Part VI.

Meer over Tuschinski uit wikipedia.

Het gebouw

Het theater werd in opdracht van Abraham Icek Tuschinski gebouwd en werd op 28 oktober 1921 geopend. Het gebouw is een ontwerp van de architect Hijman Louis de Jong. Het Tuschinski Theater werd gebouwd in enkele verschillende stijlen, waaronder Amsterdamse School, Jugendstil en Art Deco. De kosten voor de bouw bedroegen ongeveer vier miljoen gulden.

De rijk gedecoreerde gevel in de opvallende, geheel eigen bouwstijl — wellicht nog het best betiteld met "Art Deco van Theater Tuschinski" — is geheel bekleed met geglazuurde tegels en keramische sculpturen, her en der verfraaid met smeedijzeren decoraties en lampen.

De oosters aandoende architectuur van de voorgevel had met zijn markante torens een adverterende functie: het was bedoeld om het publiek binnen te leiden in een illusoire wereld, waar het weelderige interieur diende als passende omgeving voor de aanstonds onder begeleiding van filmorgel en theaterorkest getoonde filmbeelden en variéténummers.

Niet alleen op bouwkundig en decoratief gebied werd het theater heel bijzonder. Ook de elektrotechnische installatie was zijn tijd vooruit en met het revolutionaire verwarmings- en ventilatiesysteem werd op alle plekken in het theater de temperatuur gelijk gehouden.

In de periode 1998-2002 vond een ingrijpende restauratie plaats, eerst van het exterieur, daarna van het interieur. Uitgangspunt van deze ingrijpende en kostbare restauratie was het filmtheater zoals dat ten tijde van Abraham Tuschinski ontstond.

De Bioscoop

Het oude gebouw heeft drie zalen. In het nieuwbouwgedeelte zijn nog eens drie zalen te vinden, bereikbaar via de oude lobby. Als het oude deel voor genodigden wordt gereserveerd is het nieuwe deel ook van de straat bereikbaar. Het nabije Pathé De Munt heeft nog eens dertien zalen. In totaal hebben de negentien zalen 3850 stoelen.

Veel mensen vinden de grote zaal een van de mooiste bioscoopzalen van Amsterdam. Over het algemeen draaien er de zogenaamde "kaskrakers". Films die veel publiek trekken. In de kleinere zalen draaien ook de gewone "middle of the road"-films. Als er een film in première gaat in Nederland wordt vaak dit gebouw en deze zaal daarvoor gebruikt.

April 2008

Nog niet geheel klaar natuurlijk. Het ontwerp van de Basman Tuschinksi voorzag ook in een stuk zilverwerk voor de zadelbuis en een rood zadel, gelijk een bioscoopstoel. Nu we dan na de winter zover zijn dat we het juiste zadel hebben en het zilverwerk by Miss K. af is ontdekken we nog een kleinigheid, de rem en versnellingskabels moeten moeten nog candy rood worden, maar ook dat zal ergens de komende weken wel gebeuren. We hebben er eerst eens lekker mee door de stad gecruised en Tuschinksi bezocht....jammer dat ze geen fatsoenlijke stalling hebben en je dus altijd je fiets ergens voor de ingang kwijt moet, bij Tuschinski.

Concept and build: The Chopperdome Garage
Paintjob/airbrush: Custom Painting Amsterdam
Zilverwerk: Miss K.